3 Facebook-mainonnan hintaan vaikuttavaa tekijää
Mitä Facebook-mainonta maksaa? Yksinkertainen kysymys johon kenties yksinkertaisin vastaus olisi: riippuu.
Tämä tuskin kuitenkaan on se vastaus jonka halusit, niin avataan hieman mistä Facebook-mainonnan hinta oikeasti syntyy.
Tiedämme, että Facebook-mainosten hinta määräytyy huutokaupan perusteella. Karkeasti ottaen siis vain kaksi tekijää määräävät kuinka paljon maksat:
- Budjetti: Yleensä joko päivä- tai kampanjakohtainen
- Oma tarjous huutokaupassa: Summa, jonka olet valmis maksamaan halutusta tapahtumasta (esim. klikkauksesta)
Maksat siis mainonnasta juuri niin paljon kuin haluat.
On kuitenkin sanomattakin selvää, että jos tarjouksesi on aina huomattavasti vähemmän kuin kilpailijoillasi, voittoja huutokaupoissa ei tule, vaikka mainos olisi kuinka hyvä.
Käydään siis läpi 3 tekijää, jotka vaikuttavat voittavan huutokauppatarjouksen määrään.
- Kohdeyleisö
Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan, mitä halutumpi kohdeyleisö on kyseessä, sitä enemmän heille mainostaminen tulee maksamaan.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että fiksuinta olisi lähteä rajaamaan kohdeyleisöstä liian suppeaa. Ensinnäkin, pienemmällä kohdeyleisöllä on luonnollisestikin vähemmän mainostilaa käytössä, joka puskee hintaa taas ylöspäin.
Lisäksi, jos kohdeyleisö on liian pieni, mainoksia joudutaan näyttämään samoille ihmisille uudestaan useita kertoja. Tämä heikentää tulosta ja pahimmassa tapauksessa ärsyttää asiakasta.
- Kampanjan tavoite
Kampanjaa luodessa Facebook haluaa tietää kampanjan tavoitteen. Tavoitteita voivat olla mm. linkin klikkaukset, näyttökerrat, sitoutuminen, myynti jne.
Tavoitteen perusteella Facebookin omat algoritmit pyrkivät näyttämään mainoksia paremmin ihmisille, jotka Facebook uskoo todennäköisemmin toteuttavan tavoitteen mukaiset toimenpiteet.
Tavoite vaikuttaa hintaan paljon. Tavoite myydä tuotteita suoraan Facebookista maksaa huomattavasti enemmän, kuin ohjata kävijöitä omalle sivulle linkkiä klikkaamalla.
- Kilpailijat
Kuten kohdassa yksi totesin, kysynnän ja tarjonnan laki määrää. Voittava tarjous määräytyy siis pitkälti sen perusteella, kuinka paljon kilpailijasi on valmiita maksamaan.
Esimerkki
Kaupungissa on tasan kaksi yritystä, jotka myyvät kalastustarvikkeita: Yritys A ja Yritys B. Molemmat yritykset päättävät aloittaa Facebookissa mainostamisen.
Koska kaupungissa ei ole muita yrityksiä tällä alalla, molemmat yritykset kilpailevat samasta kohderyhmästä: ihmisistä, joiden kiinnostus on kalastus.
Yritys A haluaa maksaa yhdestä klikkauksesta heidän sivuilleen 30 senttiä.
Yritys B kuitenkin osaa arvioida, että heidän sivulle mainoksista klikanneista 10% ostavat heidän tuotteitaan keskimäärin 15 euron edestä. Hänelle yksi klikkaus tuottaa siis 1.50 euroa.
Tällöin, vaikka Yritys B maksaisi 1 euron mainoksesta, se tuottaisi jokaisella klikkauksella keskimäärin 50 senttiä.
Yritys A:ta harmittaa, sillä he ovat ostaneet itselleen äärimmäisen hyvät mainokset, mutta koska Yritys B sai kaikki mainospaikat, ei mainoksia kukaan tule näkemään.
Nyt Yritys A:lle ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa omaa tarjoustaan. Heidän ei kuitenkaan tarvitse nostaa sitä edes yhteen euroon, sillä 80 sentin tarjouksella ja erinomaisilla mainoksilla kokonaisarvo on suurempi ja Yritys A voittaa huutokaupan.