Miten valita verkkosivun tekijä tai mainostoimisto?

Mainostoimiston ja verkkosivun tekijän valitsemisen pikaopas

Verkkosivustojen tekijöitä ja mainostoimistoja löytyy pilvin pimein. On kunnon tekijöitä, on hyviä tekijöitä, keskinkertaisia ja yksinkertaisesti huonoja. Kun tehdään vertailua markkinointitoimistojen välillä, asiakas saattaa olla melko hukassa. Mikä markkinointifirma kannattaa valita? Kuka tuo tuloksia? Mitkä asiat pitää ottaa huomioon ostaessa?

On ironista mikäli mainostoimiston arvoja ovat edullinen hinta ja se, että tuloksia luvataan HETI. Kaikki tietää, että onnistunut markkinointi on kultaakin arvokkaampaa jokaiselle yritykselle joten kysymykseksi herää, miksi ihmeessä osaava henkilö/yritys haluaisi myydä laadukasta ja arvokasta työtä edullisesti?

Myynti ja markkinointi on se liiketoiminnan osa-alue joka tuo rahaa yrityksen kassaan joten on itsestään selvää, että siihen kannattaa panostaa eikä todellakaan lähteä tinkimään tekijän työstä tai hinnasta. Markalla saa markan tavaran on hyväksi havaittu sananlasku.

“Markkinointi on kasvun luoja, joten panosta siihen. Mikäli sinulla ei ole aikaa tai osaamista tehdä sitä itse niin ulkoista se alan ammattilaiselle. Älä laiminlyö markkinoinnin suunnittelu vaihetta.”

Tässä muutamia pointteja jotka kannattaa ottaa huomioon kun valitset mainostoimistoa ja verkkosivun tekijää:

1. Tutustu mainostoimiston omaan tekemiseen

Tämä on tärkeimpiä asioita millä voit mitata mainostoimiston tuloksia. He ovat alan ammattilaisia ja mikäli eivät ole panostaneet omaan digikäyttäytymiseen niin miten he voisivat onnistua sinun projektissasi? Kun etsit verkkosivujen tekijää niin katso tekijän omia verkkosivuja. Ovatko he sinun mielestäsi laadukkaasti tehdyt? Onko ne ns. myyvät verkkosivut? Olisitko tyytyväinen mikäli he tekisivät sinulle samanlaisen sivuston ja laittaisivat laskun lopputuloksesta? Jos vastaat näihin kyllä niin tekijä on todennäköisesti hyvä.

Toinen hyvä mittari on mikäli mainostoimisto kertoo olevansa erikoistunut digimarkkinointiin ja tuloksen tekemiseen Google tai somemarkkinoinnilla niin tarkista yrityksen omat mainokset. Kysy itseltäsi jälleen samat kysymykset. Vaikuttaako mainokset siltä, että niillä voi tulla tulosta? Miellyttääkö mainoksen teksti tai visuaalisuus sinun silmää? Ostaisitko itse kyseisen mainoksen kautta? Mikäli vastaus on ei, niin kysy yrityksen tuloksia ja referenssejä mahdollisimman erilaisilta toimialoilta. Mikäli saat nämä tietoosi ja vakuutut tuloksista niin kannattaa tehdä kaupat. Todennäköisesti saavat tuloksia myös sinulle.

2. Mitä verkkosivujen tekijä tai mainostoimisto lupaa?

Tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko saat juuri sitä mitä mainostoimisto lupaa tai sitten et saa. Mutta mikäli verkkosivujen tekijä lupaa visuaaliset sivut, mutta sinä haluat myyvät ja tuottavat verkkosivut niin voidaan todeta, että olet saamassa vain visuaaliset sivut. Eli mikäli tekijä tiedostaa, että osaa tehdä visuaalisia sivustoja niin saat sellaiset, mutta mikäli myynnillisyydestä tai toimivuudesta ei puhuta mitään niin on hyvin epätodennäköistä, että sellaisia saat. Hyvä verkkosivusto on sekä visuaalinen, toimiva, ja myyvä.

Pahimmassa tapauksessa toki mainostoimisto lupaa kaiken mahdollisen, eikä toimita yhtäkään luvattua toiminnallisuutta perille asti. Eli kun verkkosivujen tekijä lupaa yrityksellesi paljon, niin muista vaatia todisteita tuloksista sekä jo toteutettuja projekteja.

3. Hinta, edulliset verkkosivut

Halvalla ei saa hyvää eikä toki kalliskaan hinta tuotteesta aina hyvää tee. Mutta markkinoinnissa ja verkkosivuissa hinta yleensä korreloituu laatuun ja toimivuuteen. Fakta on se, että mikäli mainostoimisto mainostaa edullisuutta, niin hyviä sivuja tuskin tulet saamaan. Nimittäin hyvä verkkosivujen tekijä tuottaa aidosti tuloksia ja kasvattaa bisnestäsi. Hyvän verkkosivun tekeminen vaatii kokemusta, aikaa, vaivaa, suunnittelua, toteutusta, korjaamista, kehittämistä ja lista kun se jatkuu. Yleensä tilanne huutaa vielä isoa tiimiä.

Laadukkaan verkkosivun tekeminen ei ole yhden miehen homma vaan kun asiat halutaan tehdä kunnolla niin toteutukseen osallistuu koko tiimi. Yksi keskittyy visuaalisuuteen, toinen tekniikkaan, kolmas myynnillisyyteen ja neljäs turvallisuuteen jne. Kuulostaako tämä sellaiselta minkä saa edullisesti? Ei se kuulosta. Kiteytettynä: mikäli sinulle luvataan verkkosivut edullisesti niin todennäköisesti sivuston toteuttaa yksi henkilö, nopealla aikataululla ja valmiilla pohjilla mitä käyttää jo monet muut sivustot. Sivusta ei tule uniikki ja tuskin myyväkään.

4. Mainostoimiston tekijät

Mainostoimiston tulos on yhtä kuin sen listoilla olevat tekijät. On tärkeää, että mainostoimiston ja etenkin sinun projektiin osallistuvat tekijöiden henkilökemiat ja kädenjälki kohtaavat sinun kanssa. Kun esität vaatimuksesi ja toiveesi niin et halua, että sivuston tekijä ymmärtää vaatimukset väärin ja toteuttaa aivan erilaisen sivun kuin pyysit.

On paljon helpompaa kun kommunikointi on helppoa ja tekijä ymmärtää aidosti mitä haluat. Silloin lopputuloskin on se mukainen. Monen ihmisen harhaluulo on se, että mainostoimistoon tai markkinointi-ihmisiin ei voi luottaa. Mutta he ovat vain olleet tekemisissä väärien mainostoimistojen kanssa.

5. Tutustu tekijän referensseihin

Referenssi ei ole mikään takuu hyvästä lopputuloksesta, mutta se lisää luottamusta yritystä kohtaan. Eli kun olet tilaamassa uusia kotisivuja niin muista kysyä mainostoimiston referenssejä eli jo toteutettuja asiakasprojekteja. Näistä on helppo saada osviittaa millaista jälkeä mainostoimisto pystyy toteuttamaan ja myös siitä millaisia tuloksia heidän asiakkaat ovat saaneet. Mikäli yritykseltä löytyy hyviä referenssejä ja tuloksia monilta eri toimialoilta niin todennäköisesti myös sinä tulet saamaan tuloksia.

Mainostoimistoksi yritys joka jakaa samat arvot

Kaiken kaikkiaan sinun kannattaa valita verkkosivujen tekijäksi yritys joka jakaa sinun kanssa samat arvot, omaa hyviä referenssejä ja osaa sekä lupaa toteuttaa sen mitä haluat. Panosta siihen, että henkilökemiat kohtaa tekijän kanssa, jotta ei tule niin sanottua ”ymmärryskatkoa” matkalla. Kun ostat verkkosivuja niin vaadi aina vähintään 1-2 muokkauskierrosta.

Eli mainostoimisto tekee luonnoksen eli ns. ensimmäisen kierroksen jonka käytte yhdessä läpi ja pääset esittämään muutostoiveet jotka haluat sivustolle. Muokkauskierrokset ovat ikään kuin takuu sinulle jotta saat varmasti sitä mitä tilasit. Hyväksy lopputulos vasta kun olet tyytyväinen siihen.

Kun etsit mainostoimistoa joka luovuttaa  sivuston vasta kun olette tyytyväisiä niin ole yhteydessä meihin. Teemme töitä, jotta sinä voit tehdä tulosta.

Yhteyshenkilö:

Karl Pärn

Head of Growth

Yhteydenottolomake

Scroll to Top