Miten luodaan hyvä mainos?

Itse mainos on kampanjan ja markkinoinnin kriittisin aspekti, sillä ilman hyvää mainosta mistään kampanjasta ei saa vastinetta ostetulle mainostilalle ja tekemisestä eikä kerätystä data ole juurikaan hyötyä. Ei nimittäin ole mitään väliä kuinka kattavaa dataa saat ja kuinka hyvin se säilötään jos datakäppyrät osoittavat väärään suuntaan.

Tässä artikkelissa paneudutaan hieman siihen mitä hyvä mainos pitää sisällään ja minkälainen sen tulisi olla. Mikäli olet tuskaillut onnistuneet mainoksen luomisessa niin olet saapunut oikeaan paikkaan. Lue ohjeet ajatuksella ja keskity ohjeiden noudattamiseen huolellisesti.

1. Hyvin kirjoitettu otsikko

Jotta mainoksella on pienintäkään mahdollisuutta onnistua, se tarvitsee puoleensa vetävän otsikon. Koska 80% mainoksen näkijöistä eivät lue otsikkoa enempää, otsikon täytyy vetää lukija pidemmälle tekstiin. 

Yleisesti ottaen ihmiset selaavat internetiä impulsiivisesti ja kärsimättömästi. Tarkoituksena on päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Tästä syystä ihminen ei huomioi edessään näkyviä mainoksia, vaan keskittää huomionsa siihen, minne on menossa.

Tällaisen henkilön huomio tulee taltioida mahdollisimman hyvällä otsikolla. Otsikkoja on erilaisia: mm. provosoivia, informatiivisia, huumoripitoisia ja niin edelleen. Kaikilla hyvillä otsikoilla on yksi yhteinen seikka: ne jättävät lukijansa tilaan, jossa he haluavat tietää lisää.

Huom! Mainoksen teksteille voit asettaa A/B testauksen joka tarkoittaa sitä, että laitat kaksi saman tyyppistä mainosta pyörimään ja algoritmit testaavat kumpi mainosteksteistä toimii paremmin ja keskittää budjetin paremmin toimivampaan mainokseen!

2.                       Kuva/videomateriaali

Kuva on avainasemassa ihmisen huomion kiinnittämiseen. Sen tulee olla visuaalisesti miellyttävä, sekä tunteisiin vetoava. Kuvalla saadaan ihminen lukemaan otsikko, jolloin se on täyttänyt tarkoituksensa. 

Kuvan sijaan voidaan myös käyttää kuvasarjoja, gifejä tai videoita. Riippuen mainoksen luonteesta jokainen voi olla varteenotettava vaihtoehto. Pitää myös tietää mitä materiaalia on käytettävissä, jotta voidaan päättää oikea mediamuoto. Tämä selviää yleensä mainosalustan asetuksista ja mikäli puhutaan suosituimmista mainoskanavista kuten Facebook, Instagram ja TikTok niin jokainen alusta tukee sekä kuva-, että videomateriaaleja.

Huom! Mainoksen kuva/videomateriaalin voit testata helposti A/B testauksen avulla joka tarkoittaa sitä, että laitat kaksi saman tyyppistä mainosta pyörimään ja algoritmit testaavat toimiiko kuva- vai videomateriaali paremmin. Voit myös toteuttaa A/B testauksen kahden kuvan tai kahden videon kesken.

3.                       Teksti

Kun kuva ja otsikko ovat saaneet henkilön pidemmälle tekstiin tai nettisivulle, on seuraavaksi tekstin vuoro konvertoida mainokseen käytetyt rahat asiakkaaksi.

Tekstin tulee muun muassa olla yksinkertainen, vakuuttava, päätökseen johdatteleva ja kuvaava.

Lukijalle pitää saada nopeasti rakennettua luottamus ja itsevarmuutta palvelun/tuotteen ostamiseen. Usein tekstit, jotka nostavat ihmisissä esiin tunnereaktion saavat aikaan konversion. (Konversio = ostotapahtuma/yhteydenottopyyntö)

Tarjouksen tulee olla kiinnostava, vastustamaton ja riskitön. Tässä vaiheessa saa ja pitääkin kehua omaa tuotetta, saat tehdä siitä uniikin sekä spesiaalin, mutta älä sorru valehteluun. Se voi kääntyä itseäsi vastaan nopeastikin.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että älä lupaa mitään mitä et voi pitää, niin elämässä, bisneksessä kuin markkinoinnissakin.

4. Kiinnostavuus

Nyt kun olet lukenut kuinka luoda hyvä mainos ja noudattanutkin ohjeita niin enää tehtäväsi on miettiä KIINNOSTAAKO mainos oikeasti ketään? Jätä luonnoksesi hautumaan yön yli ja katso se virkein silmin läpi seuraavana päivänä läpi. Tämän jälkeen esittele se vielä kahdelle kaverillesi ja kysy saavatko he ns. ”koukusta” kiinni. Hyvä mainos on niin simppeli, että maallikkokin ymmärtää mistä on kyse sekä mainoksen pitäisi olla niin koukuttava, että kiinnostus herää myös sellaisilla jotka eivät ole itse ymmärtäneet asiaa ennen miettiä.

Kun olet noudattanut tämä artikkelin ohjeita mainoksen luonnissa niin olet todennäköisesti luonut vetovoimaisen mainoskampanjan. Nyt tehtäväsi on aloittaa tuloksen tekeminen ja niin kuin tiedät jotta tekeminen on kannattavaa ja sillä on jatkumoa niin markkinointi vaatii tuekseen dataa.

Tarkista, että olet asettanut pikselit ja muut datamittarit kuntoon jotta saat mahdollisimman tarkkaa dataa mainoksen näyttökerroista, tuloksista sekä tuotoista. Näiden perusteella voitkin luoda seuraavan mainoksen, samoja oppeja hyödyntäen!

ps. Markkinointi vaatii aina luovuutta, ajattelua, testaamista, työtä, uudelleen luontia jne. Joten ole kärsivällinen. Mikäli ensimmäinen mainos ei menisikään kerralla nappiin niin muista uskoa prosessiin ja noudattaa tämän artikkelin ohjeita.

Yhteyshenkilö:

Karl Pärn

Head of Growth

Yhteydenottolomake

Scroll to Top